Дискусія на один акт
Дійові особи:
Учитель Учні: Анастасія Петро Олесь Микола Левко Андрій
Клас-кабінет з фізики. Заняття гуртка.
УЧИТЕЛЬ Майбутні фізики, старі гуртківці! То вже з легкої вашої руки на тому тижні у шкільній стіннівці з’явились непрояснені думки. Скажіть докладніше, які проблеми знов увірвалися в космічні теми і потривожили наш рідний край?.. Прошу, Анастасіє… Починай! АНАСТАСІЯ І «червоточини», і «гіпер-простір» – невже такі дива потрібні нам лише для того, щоб злітати в гості й довідатись, хто, як «царює» там?.. А що коли на всі оті «розкòші» десь перестануть виділяти гроші: занудливий прагматик надійде і виявить невтішний ККД1?.. Бо червоточин досі ще нема, і простір-час у хвилі не зібгати, зате, мов неподолана чума, є всі космічні ризики і втрати. Є довгий шлях, людський короткий вік, і – в зорі не повірить чоловік. Наука витворить свою Вандею, що поховає на віки ідею…
ПЕТРО (нетерпляче) Стривай. Почнемо з іншого кінця – він є у кожній нашій справі. Нікола Тесла не від праотця відкрив на шкоду власній славі, з яких джерел він мало не щодня отримував нечувані знання. Авжеж з «ядра» в космічній високості, яке фізично не літає в гості.
Там раса більш розвинених істот (боюсь, не личить назва їм народ), світ невідомих нам організацій з новими формами комунікацій, ба й до моїх загумінкових місць доходить їх телепатична вість. Є мозок – плід із дерева чужого, еволюційно вищий від земного.
ОЛЕСЬ Погоджуюся з думкою Петра. Візьміть да-Вінчі й Теслу. Порівняли… Два генії – одна із часом гра: обидва лиш по дві години спали. За Леонардом – пік людських потуг. Нікола ж не долав цей шлях. Натомість сам увійшов у змінену свідомість і вплинув на прогрес, вселюдський рух.
МИКОЛА (підхоплює) Не в птаха позичав крило для неба, і в тім великий подвиг цього серба. Таке вчинив міфічний Прометей: вогонь з Олімпу викрав для людей. Нехай казатимуть: уже були нові часи, нові передумови, – вдягнути фізику в такі обнови його сучасники ще не могли.
ЛЕВКО (іронічно) Так-так, виходить, нащо перейматись проблемами з мандрівками до зір, ламати голову і витрачатись на пошуки отих «кротових нір». Залишмо в спòкої німий час-простір, забудьмо про відводи для напруг: не розметає вибух наші кості, якщо відсутній ризиковий рух.
Нас витягне еволюційна милість, вона дасть вищий розум і зв’язок… Але в надії на таку прихильність ми забуваємо простий урок: без пошуку, без руху, як без школи, наш мозок не розвинеться ніколи. Тож рано думати про ККД – шукаймо скрізь, куди нас нюх веде.
АНДРІЙ Авжеж обличчя в нас не знакомите: Земля у галактичному кутку. Так ще у джунглях плем’я, невідкрите, живе без теле-радіозв’язку. Не можу втриматись від аналогій: для нього наші зонди, літаки (в такій свідомості, пардон, убогій), як нам тепер «летючі тарілки».
УЧИТЕЛЬ Про це ми вже домовилися з вами: всі НЛО виносим «за дужки». Вони ні з ким не діляться знаннями, природу їхню і про них думки вивчаємо у рамках держпрограми. Та ще скажу: гуртківцям не з руки вдаватись до таких зіставлень, тону. Де толерантність, там нема й «пардону». А зараз повернуся до Петра і Тесли, і космічного «ядра»… Таке «ядро» – інформаційне поле – саме створитись не могло б ніколи. Це означає, що його творці старіші, аніж наші мудреці. Тож геній Тесла (звісно, не без праці) черпав знання старих цивілізацій.
Авжеж нам не збагнути цих істот, для нас їх думи й плани недосяжні. І не дістанемось невидимих висот, які б ми не були старанні та звитяжні. Поки що невблаганний простір-час кладе бар’єр, непробивний для нас. Кажу «поки що», бо, як розумію, всім треба мати мрію і надію.
Тому цілком підтримую Левка: самі собі не виставляймо ґрати; дарма що ціль коштовна і важка, її не слід ніколи полишати. Життя, прогрес – то вічний рух. І ще, як знаємо, високий Дух – закон для всіх, не для якоїсь касти. Тож хай живуть учені і фантасти!
Кінець
________ 1Коефіцієнт корисної дії.
Олекса Палійчук
|